Test çözmede 3 unsur önemlidir: Bilgi, Yorum ve Hız

30.12.2021 542

Test çözmede 3 unsur önemlidir: Bilgi, Yorum ve Hız;


Bilgi: Öğrenmeyle kazanılır. Tekrarlarla pekiştirilir. Test çözme tekniğini kullanmanın temelini teşkil eder.


Yorum: Öğrenilen ve tekrarla pekiştirilen bilgiyle ilgili düşünce geliştirme veya bilgiye farklı açılardan bakabilme gücünü

ifade eder. Test çözme tekniğiningeliştirilmesini sağlar.


Hız: Kazanılan bilgiye ve elde edilen yorum gücüne ait problemlerin zaman sinirlamasi içinde çözülmesidir.

Hiz, test çözerken zamanı etkili şekilde kullanmanıza yârdim eder.

 

 

Test çözerken dikkat edilecek hususlar şunlardır:

 

  • Her sorunun kendine has mantığı vardır. Test çözerken kendi mantığınızla değil, sorunun mantığına göre hareket etmelisiniz.

 

  • Soru kökünün iyi okunup anlaşılması, daha sonra cevabinin düşünülmesi gerekir. Soru kökü anlaşılmadan cevabi düşünmeye çalışmak hızı düşürür. Zaman kazanmak için soruyu okumadan cevap şıklarına koşmak sizi yanıltabilir.

 

  • Soruda sizden ne isteniyorsa ne eksik ne fazla, sadece istenileni düşünmelisiniz. Bazı sorular sizin için çok kolay gelir ve cevabin böyle kolay olmayacağını düşünürsünüz. Hâlbuki bazen böyle kolay sorular sormak da bu isin tekniğinin bir parçasıdır.

 

  • Her testte bilgi seviyesinin altında ve üstünde sorularla karsilasirsiniz. Ancak testin genelini standart bilgi birikimi ve yorum gücüyle çözülebilecek sorular olusturur. %10u çok zor/çok kolay, %20si zor/kolay ve %40i normal bilgi seviyesindedir.

 

  • Sorulara önyargili yaklasmayin. "Bu soru zor ben yapamam; bu soru kolay cevap A sikki!" gibi zaman kazanmaya yönelik aceleci davranislar kazanmak yerine kaybettirebilir.

 

  •  Turlu soru çözme yöntemi, testteki her soruyu incelemenize yardimci olur. Cevaplandirilmayan sorulari soru kitapçiginda bir isaret veya bir simgeyle simgelendirmek o sorularin ikinci turda daha kolay bulunmasini saglar.

 

  • Hatali okuma davranislari da önemli sikintilar yasamaniza neden olabilir. Olumsuz bir ifadeyi olumlu olarak okumak, soruyu veya cevabi hatali düsünmenize sebebiyet verebilir.

 

  • Insan psikolojisi soru içindeki ifadeleri olumlu yönde algilamaya egilimlidir. Bu nedenle soru formlarinda alti çizili veya kalin yazi karakterli ifadeleri daha dikkatli okumalisiniz.

 

  • Soru kökünün veya soru metninin uzun olusu sizin için daha fazla ipucu anlamina gelir. Bu sebeple uzun metinli sorular daha kolay çözülebilen sorular olarak algilanmalidir.

 

  • Paragraf tipli sorularda genellikle paragraftan önce soru kökünün okunmasi paragrafin ikinci defa okunmasi mecburiyetini önler. Soru kökünü okuyan zihin, soruyu zihni hazirlikla okuma egiliminde olur.

 

  • ÖSS bütün sorulari cevaplama mecburiyeti olan bir sinav degildir. Biliyorsaniz elbette cevaplandirmanizda mahsur yoktur. Ancak cevabi konusunda tereddüt ettiginiz sorulari gelisigüzel cevaplandirmak fayda degil, zarar verir. Unutmayin ki her soru, her net önemlidir. Bir soru sizi en az 20.000 kisinin üstüne de çikarabilir, altina da düsürebilir.

 

  •  Cevap siklarindan sorunun çözümüne gitmek de test tekniginde önemli bir yoldur. Yüzde yüz emin olmadiginiz sorularda siklari eleyerek dogru cevaba yaklasabilirsiniz. Cevap siklarini elerken eger 2 sikka indirebilmisseniz bunlardan birisini seçmenizde mahsur yoktur. Ancak ikiden fazla sik cevap olabilecek nitelikteyse bu soruyu cevaplandirmamaniz, en azindan sinavin sonlarina dogru soruya dönmek üzere bos birakmaniz daha uygun olacaktir

 

  • Test çözerken sorunun dogru cevabini bulmak kadar önemli olan bir diger olay da cevap olmayacak siklarin tespitinin yapilmasidir. Böylece çözüm alternatiflerini daha netlestirir ve dogru sikka ulasabilme hizinizi daha da arttirabilirsiniz.

 

  • ÖSS tipi sinavlarda hem psikolojik gerilimi yüksek olan hem de muhteva zenginligi bulunan sinavlardir. Bu sinavlarda test çözümünü sekteye ugratan en önemli unsurlardan birisi, sinav kaygisi ve bu yüksek kaygi seviyesinin sorulari anlamayi ve problemleri çözmeyi zorlastirmasidir. Test çözümü esnasinda testte yer alan konularin disinda düsünme süreçleri konsantrasyonu bozar. Bu sebeple hangi testi çözüyorsaniz, zihni yorgunlugunuz da o konunun sinirlari içinde olmasi gerekir.

 

  • Her derse ait test muhtevasi o dersin özelliklerini tasir. Bu yüzden her ders için ayni test çözme mantigini kullanmak hatadir. Her test için farkli test çözme mantigi gelistirmeniz test tekniginizin gelismesine yardim eder.

 

  • Cevap siklarinda cevaba benzeyecek bazen iki, bazen de üç sik bulunabilir. Bunlara çeldirici adi verilir. Çeldiriciler ilk basta cevap gibi görünebilir ama ufak bir zihni egzersizle dogru cevabi bulmaniz mümkündür. Bu tip sorularda cevap genellikle soru metninde saklidir.

 

  • Test çözümünde kodlama da önemlidir. Soruyu kitapçik üzerinde çözmüs olmak o soruyla isinizin bittigi anlamina gelmez. Soruyu dogru çözmek kadar optik forma dogru kodlamak da önemlidir. Kodlama her sorudan sonra yapilmalidir. Bu asla bir zaman kaybi degildir. Çünkü kodlama için geçen süre bir ölçüde dinlenme sürenizdir. Bu zaman dilimi içinde bir soruyla olan zihni baginizi koparir, baska soruya geçmek için zamanin geldigini düsünürsünüz. Bu bilinçdisi bir faaliyettir. Ayrica sinavin ilerleyen diliminde bos cevap kagidi görmek yerine dolu cevap kagidi görmek kendinize güven duymaniza yardim eder. Zaman kazanacagim diye kodlamayi sona birakmak sinav sonrasi yorgunluk ve dikkat daginikliginin fazlaligi nedeniyle hatali veya eksik kodlama riskini arttirir, kaydirma yapmaniza yol açabilir. Her yil % 0,5 adayin kaydirma hatalari nedeniyle madur oldugunu unutmayiniz.

 

  • Testi iyi çözmek için sadece dogrulari bilmek yeterli degildir. Verilen zaman dilimi içinde bu dogrulari bulmaniz gereklidir. Bu nedenle her bir soruya ne kadar zaman harcanmasi gerektigi bastan planlanmalidir.

 

  • Çok sorulu testlerde turlu soru çözme yöntemi, bilinen sorularin çözümünü hizlandirir. Bilinmeyen sorularla zaman kaybini önler. Ayni zamanda zorluk derecesi yüksek sorulara bakmayi ve bu sorular için daha fazla zaman kullanmasini saglar.

 

  • Zaman kazanmak için soru metni ve kökünü okumadan cevap siklarina kosmak sizi yanilgilara düsürebilir.

 

  • Sorulari okurken hizinizi kesecek davranislar olabilir. Mesela sesli okuma aliskanligi, dudak kipirdatarak okumaya çalismak, okunan her ifadenin altini çizmek gibi. Hizli okuma teknikleri kullanilmali ve sinav öncesi okuma egzersizleriyle okuma hizinizi arttirmalisiniz. Soru cümlesini ve metni okurken kelimeleri tek tek okuma yerine gruplandirarak okuyun. Hizli okuma hem anlamayi kolaylastirir hem de daha az yorulmanizi saglar. Bir diger faydasi da dikkatimizi daha çok toplamamiza yarar.

 

  • Sinavda zaman kullanimini en fazla zora sokan bildiklerimizi ve bilmediklerimiz degil, biraz bildigimiz ya da tereddüt ettigimiz sorulardir. Bu yüzden soruyla inatlasmak, "bu soruyu çözmezsem ölürüm!" mantigi testin sonunda hüsrana ugrama riskini artirabilir.

 

  • Soru içinde geçen ipuçlarindan faydalanmayi bilin. Bunlar alti çizili, koyu puntoyla yazilmis, tirnak içinde, degildir, olmaz, her zaman, hiçbir zaman, bütün, zaman zaman, yoktur, vardir, birbirinden farkli, birbirine benzer, esdeger, birden fazla, ayri ayri, iç içe, yan yana, ikisi bir arada, ana düsünce, yan düsünce, benzer düsünce, asla, genellikle, çogu, vb. ipuçlaridir.

 

  • Sorulari okurken mutlaka kursun kalem kullanin ve önemli ipuçlarinin altini çizin.

 

  • Öncelikle soru cümlesini okuyarak ne isteniyorsa altini çizin ve aklinizdan geçirin. Sonra metin kismini okuyarak soruda sizden istenen kelimelerin altini çizin. Daha sonra siklari elemeye baslayin.

 

  • Uzun paragraf sorularini cevaplandirirken soru cümlesini okuduktan sonra paragraftan bir cümle okuyarak siklari eleme yöntemini kullanarak ve bunu paragraf bitene kadar devam ettirerek de çözebilirsiniz.

 

  • Her soru üzerinde mutlaka islem yapin, sonuca ulasamadiginiz zaman islemi sondan baslayarak kontrol ediniz.

 

  • Iki sik arasinda kaldiginiz zaman; öncelikle soru cümlesini tekrar okuyun, sonra iki siktan size en kuvvetli geleni okuyarak metne geçin. Ulasmak istediginiz sonucu buldugunuz zaman dogru cevap bu siktir. Eger bulamadiysaniz dogru cevap digeridir. Hemen diger seçenegi isaretleyin.

 

  • Her test bölümü arasinda mutlaka en az üç dakika verilmeli, bu arada gözler dinlendirilmeli, vücut hareket ettirilmelidir. Kan dolasimi hizlandirilmali, beynin ihtiyaç duydugu enerji, kan dolasimi sayesinde verilmelidir.

 

  • Çok soru çözün. Bir günde çözebileceginiz soru sayisini belirleyip her 15 günde bir soru sayisini arttirin. Böylece çok sayida soru çözüp, ÖSYM"nin yaptigi sinavlardaki soru tiplerini yakalarsiniz.

 

  • Ögrenci Seçme Sinavina kadar son 10-15 yilda çikmis sorularin çözülmesi, ÖSS sorularina asinaliginizi artiracaktir.