Kaygı kişinin bir uyaranla karşılaştığında yaşadığı bedensel, duygusal ve zihinsel aşırı uyarılmışlık halidir. Sınav kaygısı ise bu aşırı uyarılmışlık halinin sınavdan önce,
sınav esnasında ve sınavdan sonra yaşanmasıdır.
Kalp atışlarında hızlanma
Terleme, titreme, üşüme
Yorgunluk-bitkinlik
Soluk alıp vermede güçlük
Mide ağrısı, baş ağrısı
Uykusuzluk, kabus görme
Kaslarda gerginlik, ateş basması, baş dönmesi...
Gerginlik, sinirlilik, karamsarlık
Korku, durgunluk, kontrolü yitirme hissi
Çaresizlik, huzursuzluk, ümitsizlik
Mutsuzluk, tedirginlik...
Bildiklerimin hepsini unuttum
Bana süre yetmeyecek
Başarılı olamayacağım
Yeterince iyi değilim gibi düşüncelerin zihinden çıkmaması.
Mükemmeliyetçi kişilik yapısı
Yüksek beklenti düzeyi
Kötü çalışma alışkanlığı
Görev ve sorumlulukları erteleme
Başarısız olma ve değerlendirilme korkusu
Yorgunluk, uykusuzluk ve yanlış beslenme
Her durumu felaketmiş gibi değerlendirme
Konsantrasyon zorluğuna yol açabilmektedir.
Karar verme güçlüğüne neden olabilmektedir.
Unutkanlıkta artış görülebilmektedir.
Öğrenci öğrendiği bilgiyi kullanamaz hale gelebilmektedir.
Sınav esnasında öğrencinin dikkati yaşanılan bedensel belirtilere kayabilmektedir.
Organizasyon güçlüğü görülebilmektedir.
Düşüncelerin çarpıtılmasına yol açabilmektedir.
Fizik egzersiz yapmak ve doğru beslenmek kaygıyı azaltabilmektedir (kafein içeren gıdalar kaygıyı artırabilmektedir).
Özellikle kaygı yoğunlaştığında derin nefes alıp vermek kişinin gerginliğini azaltabilmektedir.
Geçmişteki başarısızlıkların değil başarıların düşünülmesi önemlidir.
Sınavı kazanmalıyım düşüncesinin sınavı kazanmak istiyorum düşüncesine dönüşmesi sağlanmalıdır.
Sınavdan hemen önce sınava girecek diğer arkadaşlarla sınav hakkında konuşulmaması önerilmektedir. Kaygı duygusu bulaşıcı olmasından dolayı sınav hakkında konuşma kaygıyı artırabilmektedir.
Sınavda tüm soruları yanlışsız yapmayı hedeflemek mükemmeliyetçi bir yaklaşımdır. Bu tür düşüncenin yerine kişi kendi sınırlı olduğu alanları bilmeli, eksik ya da yeterli olduğu alanların farkında olmalı ve gerçekçi düşünme tarzını benimsemelidir.
Sınav esnasında yoğun heyecan yaşandığında bu heyecanı başka öğrencilerin de yaşadığını hatırlamak, bunun normal bir duygu olduğunu bilmek ve hatta başarılı olabilmek için bu heyecanın gerekli olduğunu anımsamak heyecanın kontrol edilmesini sağlayacaktır.
Öğrencilerin kaygılı olduğu anlarda yanlarında olmalı ve mümkün olduğunca onları dinlemelidir.
Öğrencilerin kaygılarını artıracak söylemlerden ve tutumlardan uzak durulmalıdır.
Öğrencinin karamsar ya da aşırı olumlu düşünmekten çok gerçekçi düşünmesi sağlanmalıdır.
Öğrencin nerede eksik hangi konularda yeterli olduğunu fark etmesi ve sınırlı olduğu alanları bilip kabul etmesi sağlanmalıdır.
Öğrencinin sosyal etkinliklere katılmasının yaralı olacağı söylenmeli, hoşlandığı faaliyetleri sürdürmesi için desteklenmelidir.
Öğrenci başka öğrencilerle karşılaştırılmamalı, kıyaslamalardan uzak durulmalıdır.
Sınav kaygısının yoğun ve sık sık yaşanması halinde öğrencinin bir profesyonelden yardım alması ve kaygısını
kontrol etmeyi öğrenmesi başarısını artıracaktır.